| Zwarte thee verlaagt bloeddruk |
|
BAARN - Zwarte thee verlaagt de bloeddruk. Drie kopjes per dag is al genoeg. Dat stellen onderzoekers van de University of Western Australia in Perth. De drie kopjes thee per dag verlagen de bloeddruk gemiddeld met twee tot drie punten. Dat lijkt weinig, maar volgens de onderzoekers kan zelfs een kleine verlaging van de bloeddruk al grote gevolgen hebben voor het hart- en de vaten. "Als we naar alle mensen bij elkaar kijken, op populatieniveau, dan leiden deze kleine verschillen in bloeddruk al tot 10 procent afname in prevalentie van hoge bloeddruk en hartziekten en beroerte", vertelt onderzoeker Jonathan Hodgson. "Dat betekent dat zowel een hoge bloeddruk als hartziekten en beroerte dan minder voorkomen."
Onderzoek
© Gezondheidsnet |
